kawasan platform dalam pulau kukup

Taman Negara Pulau Kukup

Nak masuk pulau paya penting Malaysia? Boleh ke Pulau Kukup dengan keluarga.

Pulau Kukup ini ada paya dan juga ada hutan bakau. Dan bukan sahaja ia penting sebagai taman negara yang ada dalam negeri Johor, tapi juga digazet sebagai taman warisan alam penting dunia.

Pulau yang saiznya 261 hektar ini pulau paya bakau ke-2 terbesar dalam dunia. Dan pulau ini tak ada penghuni. Ya lah, siapa nak duduk kawasan selut bang oi.

layan pemandangan laut dari jambatan gantung pulau kukup

Apapun tempat ini penting untuk biodiversiti alam. Ini juga tempat singgah burung-burung yang bermigrasi. Kata orang yang mengkaji, burung jauh dari Rusia pun rehat sini.

Cerita Lagenda Pulau Kukup

Kalau ikut orang kat sini, dulu yang duduk kat sini 5 puteri kayangan. Tapi salah seorang puteri jatuh hati kat seorang kelasi. Dan kahwin lari. Akibatnya pulau kukup kena sumpahan dan dah tenggelam terus.

Bila ia timbul, yang ada kat pulau cuma paya bakau. Kata orang ini sebab sumpahan. Dan walaupun ada yang cuba nak menghuni, tak berjaya. Yang singgah duduk sini pun, kata orang, cuma lanun sahaja sekali sekala.

Ronda Pulau Atas Platform

kawasan platform pulau kukupKat sini ada pelantar kayu yang panjang yang anda guna untuk masuk dalam kawasan paya bakau. Dan pelantar ini akan membawa anda ke pokok paya bakau terbesar di pulau ini.

Bolehlah ambil tahu dan tengok pokok bakau yang ada (ada 18 jenis dalam pulau ini), dan juga tengok binatang-binatang yang menjadikan kawasan ini rumah mereka. Tapi kebanyakannya kecil macam siput dan ikan mudskipper (belacak) yang boleh naik ke selut dan berjalan. Kalau babi, memerang, monyet mungkin ada tapi jarang tunjuk muka.

Dari pintu masuk sampai ke mercu tanda pulau Kukup, jaraknya dalam 1km. Jadi memang jauh dan bersedia untuk berjalan dan berjalan.

papan notis pulau kukup

Ada juga kawasan laluan bongkah kayu untuk ke kawasan platform. Cuma disebabkan ini kawasan hutan yang lembab, kawasan laluannya mungkin reput.

Hati-hati kalau anda bawa anak kecil. Mungkin ada kawasan platform kayu yang rosak.

Cara ke Pulau Kukup

jeti pulau kukupNak ke sini, anda ambil bot di jeti Kampung Kukup. Peliknya nak ke jetinya anda perlu lalu masuk kawasan restoran.

Perjalanan dari Jeti Kampung Kukup ke Pulau Kukup cuma 10 minit (1 km dari tanah besar). Dalam perjalanan anda bakal melalui kawasan ternakan ikan dalam sangkar dan juga bot-bot nelayan kat sini.

Alternatif Lain

Selain Pulau Kukup, Johor juga ada Tanjung Piai kalau anda nak masuk ke hutan yang hampir sama biodiversitinya. Cuma yang kat situ, anda tak perlu naik bot, dan boleh datang berkereta. Sesuai untuk yang nak melawat tapi tak cukup masa.

Jarak antara jeti Kukup dengan Tanjung Piai pun cuma 30 minit perjalanan.

Harga Tiket

HargaDewasa (RM)Kanak-Kanak (RM)
Tiket53
Tambang Bot55

Waktu Operasi

Setiap Hari : 9 pg – 5 ptg
* Kemasukan terakhir : 4 ptg

Peta

Center map
Get Directions